Zpátky v čase: Historie herních ovladačů od 70. let do současnosti

Herní ovladače zažily neuvěřitelnou cestu od jednoduchých zařízení s otočnými knoflíky až po moderní designy plné technologií, jako je haptická odezva nebo adaptivní spouště.
Každý krok v historii vývoje herních ovladačů měl svůj význam a ovlivnil způsob, jakým dnes hrajeme hry. Pojďme si projít kompletní historii ovladačů, rok po roku.
1972: Magnavox Odyssey – První krok do světa her
Magnavox Odyssey, první komerční herní konzole, přinesla ovladače, které vypadaly jako plastové krabičky s otočnými knoflíky. Tyto jednoduché ovladače umožňovaly pohyb nahoru, dolů, vlevo a vpravo – ideální pro hry jako stolní tenis.
1974: Pong – Arkádová zábava doma
Atari Pong přinesl jednoduché vestavěné otočné ovladače, které simulovaly hru stolního tenisu. Byly součástí celého systému a umožnily hráčům přenést arkádovou zábavu do obýváku. Pong byl fenomén, který odstartoval zájem o domácí herní konzole.
1977: Atari 2600 – Klasický joystick
Atari 2600 přišlo s jednoduchým, ale ikonickým joystickem a jedním tlačítkem. Tento design se stal standardem pro arkádové automaty i domácí konzole a položil základy pro budoucí ovladače.
1983: Nintendo Famicom – Revoluce v podobě gamepadu
Japonský Famicom (později známý jako NES) představil obdélníkový gamepad s D-padem, dvěma tlačítky „A“ a „B“ a tlačítky „Start“ a „Select“. Tento design změnil pravidla hry a stal se základem pro většinu herních ovladačů následujících desetiletí.
1985: Nintendo Entertainment System (NES) – Ikona pro celý svět
Verze Famicomu pro Západ přišla s mírně odlišným designem – černobílou estetikou s červenými tlačítky. Ovladač byl méně zaoblený než jeho japonský protějšek, ale stejně účinný. NES ovladač se stal globální ikonou a definoval ovládání her na mnoho let.

1988: Sega Mega Drive – Tři tlačítka pro větší kontrolu
Sega Mega Drive přinesla ovladač se třemi tlačítky, což hráčům umožnilo složitější interakce. Později byl ovladač vylepšen na šest tlačítek, což oceníte třeba v bojových hrách jako Street Fighter II.
1994: PlayStation – Symboly, které známe dodnes
Sony představila první ovladač PlayStation s D-padem, čtyřmi tlačítky ve tvaru symbolů (trojúhelník, kolečko, křížek a čtverec) a dvěma rameny s tlačítky L1, L2, R1 a R2. Tento design se stal ikonou, která přežila dekády.
1996: Nintendo 64 – Tři ramena a první analogová páčka
Nintendo zaujalo neobvyklým ovladačem ve tvaru písmene „M“ s třemi rameny. Analogová páčka uprostřed znamenala revoluci – umožnila přesné ovládání pohybu v 3D hrách, jako byl Super Mario 64.
1998: PlayStation DualShock – Vibrující inovace
DualShock přidal dvě analogové páčky a vibrační funkce přímo do ovladače. Tyto vlastnosti nabídly hráčům nové způsoby interakce a nastavily standard pro moderní ovladače.
2001: GameCube – Ergonomie na prvním místě
Nintendo se s GameCube vrátilo ke klasickému designu. Ovladač měl dvě analogové páčky, velké tlačítko „A“, menší „B“ a dvě ramena s tlačítky. Jeho ergonomický design si hráči oblíbili.

2001: Xbox – Předimenzovaný začátek
První ovladač Xbox, známý jako „Duke“, byl obří. Nabízel dvě analogové páčky, čtyři tlačítka, dvě ramena a sloty pro paměťové karty. I přes rozměry položil základy pro moderní ovladače. Pozdější verze „Controller S“ byla kompaktnější a lépe přijímaná.
2005: Xbox 360 – Bezdrátová revoluce
Ovladač Xbox 360 byl lehčí, ergonomický a poprvé bezdrátový. Dva asymetrické analogové páčky, vylepšené ramenní tlačítka a středové tlačítko Xbox zajistily, že se stal oblíbenou volbou nejen pro konzole, ale i pro PC hry.
2006: Wii – Pohybová revoluce
Nintendo Wii přineslo úplně nový přístup k ovládání her. Wii Remote kombinoval pohybové senzory s tlačítky a díky Nunchuku umožnil intuitivní pohybové ovládání. Hráči hráli tenis, bojovali a tančili s nebývalou svobodou.
2012: Wii U – Dotyková obrazovka přímo na ovladači
Wii U Gamepad obsahoval dotykovou obrazovku, která sloužila jako druhý displej. Hráči mohli přepínat mezi televizní a handheldovou verzí her, což byl krok k dnešnímu hybridnímu hernímu stylu.

2017: Nintendo Switch – Joy-Con na všechno
Nintendo Switch přineslo ovladače Joy-Con, které mohly fungovat jako součást konzole, samostatné ovladače nebo Wii Remote-like zařízení. HD vibrace a univerzálnost učinily ze Switch další úspěšný experiment Nintenda.
2020: PlayStation DualSense – Haptická budoucnost
S příchodem PlayStation 5 přinesl DualSense haptickou odezvu a adaptivní spouště, které mění tlak podle akce ve hře. Moderní design kombinuje inovace s tradicí, včetně známých symbolů na tlačítkách.
Budoucnost herních ovladačů
Kam to všechno směřuje? Možná se dočkáme ovladačů s biometrickými senzory, hlubší integrace s virtuální realitou nebo ovládání pomocí gest a myšlenek. Jedno je jisté – herní ovladače nás nepřestanou překvapovat. Který ovladač byl váš oblíbený?